Advertorial: Copywriting en tekstschrijven: groeiende vraag naar freelancers

Copywriting en tekstschrijven: groeiende vraag naar freelancers

De vraag naar copywriters en tekstschrijvers is groot, net als naar veel ander personeel. Creatieve krachten lijken voor veel bedrijven nog lastiger te vinden dan andere medewerkers. Dat is misschien geen goed nieuws voor organisaties die zoeken naar nieuw talent, maar wel voor freelancers sterk in copywriting en tekstschrijven. Bovendien blijkt dat ze zich op een paar manieren extra goed kunnen profileren.

Specialisaties onder tekstschrijvers

Met name tekstschrijvers die zich specialiseren lijken momenteel goed in de markt te liggen. Er is veel vraag naar hun specifieke talenten en vaardigheden, vaak in combinatie met jarenlange ervaring. De schrijvers kennen de markten waarvoor ze schrijven, begrijpen de behoeften van klanten en kunnen producten of diensten daardoor extra goed vermarkten.

Daarnaast zoeken veel organisaties naar copywriters die ervaring hebben met bijvoorbeeld nieuwsbrieven, met social media-posts of specifiek met landingspagina’s en webshopcategorieën. Die specialisaties maken extra goed duidelijk wat opdrachtgevers kunnen verwachten. Freelancers die zich daarmee profileren lijken daardoor flink in trek.

Aandacht voor vindbaarheid

Een andere specialisatie die steeds meer aandacht krijgt is het schrijven voor vindbaarheid. Veel bedrijven proberen hun zicht- en vindbaarheid in zoekmachines zoals Google te verbeteren. Dat blijkt soms lastig, vooral als er veel nieuwe content nodig is. Het ontbreekt aan de capaciteit, aan de kennis en de ervaring om daar zelf mee aan de slag te gaan.

Freelance tekstschrijvers en copywriters die zich specialiseren in SEO zijn daarmee sterk in het voordeel. Zij bieden expertise en ervaring waar veel bedrijven naar op zoek zijn, zeker nu het hen ontbreekt aan eigen capaciteit. Sterker nog, vaak huren de onlinemarketingbureaus die bedrijven hiermee helpen op hun beurt weer tekstschrijvers in. Zo is het de freelance tekstschrijver die linksom of rechtsom aan de slag gaat met de opdracht om de vindbaarheid te verbeteren.

Freelance copywriters en tekstschrijvers

De betere freelance copywriters en tekstschrijvers zijn zelf goed vindbaar via Google. Bovendien hebben ze in de afgelopen jaren een portfolio van tevreden klanten opgebouwd, specifiek binnen de branches waarin zij sterk zijn. Of voor het type teksten waar ze graag aan werken. Dat is opnieuw goed nieuws voor de freelancers en zelfstandigen, maar niet zo voor de bedrijven die ernaar op zoek zijn.

Foto: Angel.nl

Het valt in sommige gevallen niet mee om een beschikbare schrijver te vinden. De creatieve copywriters zitten snel vol, omdat ze veel aanvragen krijgen van organisaties die online vooruit willen. Veel bedrijven proberen daarom schrijvers aan zich te binden, zodat ze daar in tijden zoals deze op terug kunnen vallen wanneer het ontbreekt aan eigen capaciteit.

foto: mr-schrijver.nl

Share: